Bebas dijangka kian ramai di Sabah

>> Wednesday, September 29, 2010

Kongsi Lebih ramai calon bebas dijangka bertanding dalam pilihanraya Dewan Undangan Negeri (DUN) dan Parlimen di Sabah kali ini. Ini ekoran kesemua 849 borang pencalonan bagi kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) di Sabah telah habis dijual.Manakala 300 daripada 400 borang pencalonan bagi kerusi parlimen juga sudah dikeluarkan.

Bernama memetik Pengarah Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) Sabah, Mohd Idrus Ismail berkata Beliau sebagai berkata pengeluaran borang ibarat "goreng pisang panas" itu menunjukkan petanda lebih ramai calon bebas berminat bertanding. Katanya, memandangkan SPR sudah kehabisan borang pencalonan DUN, calon yang Sabah yang berhasrat bertanding, perlu mendapatkan borang berkenaan dari ibu pejabat SPR di Putrajaya. Sebanyak 25 kerusi Parlimen dan 60 kerusi DUN akan dipertandingkan di Sabah kali ini.

Dalam pilihanraya umum lalu, seramai 17 calon bebas bertanding di Kerusi Parlimen, iaitu tiga calon bebas di Ranau, dua di Kudat, dua di Semporna dan masing-masing satu di Kota Merudu, Kota Belud, Merudi, Kota Belud, Penampang, Ranau, Keningau, Tenom, Pensiangan dan Sandakan.

Bagi kerusi DUN pula, 69 calon bebas bertanding pada 2004, iaitu empat calon bebas masing-masing bertanding di Lahad Datu, Sulabayan dan Kemabong, masing-masing tiga calon bebas di Tanjung Kapar, Kuamut, Senalingan, Tandek, Kapayan, Kadamaian, Paginatan, Bingkor.

Di samping masing dua calon bebas bertanding Pitas, Bugaya, Merotai, Matunggong, Tempasuk, Tamparuli, Kuala Penyu, Tamparuli, Kuala Penyu, Liawan dan masing-masing satu calon bebas di Banggi, Kiulu, Inanam, Moyog, Bongawan, Sindumin, Kundasang, Karanaan, Tambunan, Sook, Nabawan, Sungai Sibuga, Karamunting, Elopura, Tungku, Kunak dan Usukan.

Umno Sabah Umno akan bertanding 32 kerusi DUN dan 13 kerusi Parlimen, Parti Bersatu Sabah (PBS - 13 dan 4), Pertubuhan Pasok Momogun Kadazandusun Murut Bersatu (Upko - 6 and 4), Parti Maju Sabah (SAPP - 4 and 2), Parti Liberal Demokratik (LDP - 3 and 1), Parti Bersatu Rakyat Sabah (PBRS - 1 and 1) dan MCA (satu kerusi DUN). Pada 2004, BN, yang diterajui Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman, hanya kalah satu kerusi parlimen (Sandakan) dan satu kerusi DUN (Kuala Penyu), kedua-duanya kepada calon Bebas.

Feb 23, 08 6:08pm
Sources Malaysiakini.

Read more...

Pembunuhan Datuk Sosilawati: Suspek Cuba Melengahkan Pembayaran.

>> Tuesday, September 21, 2010

Datuk Sosilawati Lawiya pernah meminta suspek utama kes pembunuhannya, yang juga rakan kongsi dalam pembelian tanah di Batu Feringgi, Pulau Pinang mempercepatkan bayaran hasil jualan tanah itu untuk persediaan Aidilfitri, termasuk pemberian sagu hati kepada kakitangan syarikatnya.

Mangsa dikatakan sudah lama menunggu bayaran tetapi dikatakan dilengahkan dengan alasan penjualan tanah itu masih pada peringkat mahkamah hingga menyukarkan proses tukar nama dilakukan.

Difahamkan, kira-kira seminggu sebelum kehilangannya pada 30 Ogos lalu, Sosilawati sibuk dengan urusan tanah itu dan kerap menghubungi suspek bertanyakan perkembangan bayaran selepas ia dijual kepada seorang ahli perniagaan dari Selangor.

Sumber rapat dengan Sosilawati berkata, dalam setiap perbualan dengan suspek, mangsa meminta bayarannya dipercepatkan, lebih-lebih lagi selepas mengetahui pembeli sudah membayar wang pendahuluan 10 peratus daripada harga jualan tanah berkenaan yang dikatakan mencecah RM29 juta.

Beliau memang ada melabur dalam emas... itu pelaburan jangka panjangnya. Ia tiada kaitan langsung dengan kes ini. Cerita Wati bawa jongkong emas, wang tunai RM4 juta ketika hilang di Banting, itu semua cerita karut. Beliau memang ke sana (Banting) untuk bersemuka dan berbincang dengan peguam itu berhubung urus niaga tanah di Batu Feringgi.

Wati turut memberitahu anaknya beliau ke Banting kerana ada urusan tanah. Namun, tujuan sebenar ke sana untuk mengambil bahagiannya iaitu sebahagian daripada hasil jualan tanah itu, katanya kepada Berita Harian.

Pada Mac 2008, Sosilawati bersama suspek dan dua lagi rakan kongsi mereka bergelar Datuk berkongsi modal RM2.5 juta bagi membeli sebidang tanah berharga RM25 juta di Batu Feringgi. Tahun lalu, tanah itu dijual pada harga RM29 juta dan keuntungan RM4 juta sepatutnya dikongsi keempat-empat mereka.

Ia didedahkan sendiri oleh seorang rakan kongsi terbabit sambil memaklumkan tanah itu sudah dijual kepada ahli perniagaan dari Selangor dengan wang pendahuluan 10 peratus sudah dibayar, namun proses tukar nama tidak dapat dilakukan kerana menunggu proses mahkamah.

Wati memang selalu turun naik Banting sebelum ini tetapi saya tidak pasti apa tujuannya, namun ia dipercayai mempunyai kaitan dengan urus niaga tanah, lebih-lebih lagi suspek mempunyai pejabat di sana, katanya.

Sumber juga tidak menolak kemungkinan Sosilawati sudah diberikan cek pada pertemuannya dengan suspek sebelum kehilangannya, namun tidak dapat dipastikan jumlahnya.

Read more...

Missing Indian tycoon: Suspect held

>> Monday, September 20, 2010


KUALA LUMPUR: Police picked up just after midnight on Friday night the second suspect in the case of the millionaire from India who went missing in Banting, Selangor, this year.
The 21-year-old man was held in Kampung Laksamana, Batu Caves, near here at 12.15am, Selangor police chief Datuk Khalid Abu Bakar said in his Facebook page.
The arrest comes in the wake of the arrest of the first suspect, a 34-year-old man, in Taman Wilayah, Selayang, on Friday evening.

The businessman, identified as Allal Kanthan Muthuraja, was reported missing after he had flown in from Chennai, India, on Jan 18 for a meeting with a lawyer friend in Banting.
Muthuraja’s wife, S. Usharani, lodged a police report in Banting on Sept 8 after learning of the murder of cosmetics millionaire Datuk Sosilawati Lawiya and three men near Banting.
The two suspects are believed to be linked to a lawyer who is the prime suspect in the murders of Sosilawati, 47, her driver Kamaruddin Shamsudin, 44, lawyer Ahmad Kamil Abdul Karim, 32, and CIMB Bank officer Noorhisham Mohammad, 38, in Ladang Gadong, Tanjong Sepat, near Banting.
Sosilawati and the three men went missing on Aug 30 after they had gone to Banting over a land deal.
Police found out that they were killed, their bodies burnt and the ashes thrown into rivers near Ladang Gadong, and picked up eight suspects, among them two lawyers.
Sources: Sabah Time


Read more...

Kes Jutawan Datuk Susilawati: Selepas ini, siapa Jutawan bakal menjadi mangsa.

>> Tuesday, September 14, 2010

"Bunuh dan Bakar" atau B & B, merupakan suatu trend pembunuhan baru, yang dilakukan oleh penjenayah elite pada masa kini. Sungguh kejam dan sesuatu perbuatan yang tidak berperikemanusiaan serta tidak berhati perut. Penjenayah menganggap bahawa dengan membunuh cara B & B ini tidak boleh dikesan  oleh pihak berwajib serta tertuduh tidak mencukupi bukti berpaksikan pelajaran dan pengalaman  si tertuduh lalui dan alami, mungkin.

Sebijak mana pun si penjenayah, dia terlupa bahawa "Allah" itu Maha Kuasa, Adil dan Mengetahui segala-gala apa yang berlaku. Bah kata pepatah; Sepandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh ketanah juga. Menurut laporan akhbar, semasa siasatan dijalankan oleh unit forensik ditempat kejadian, terdapat tulang terbakar yang bukan dimiliki oleh ke empat orang mangsa. Bermakna, si penjenayah telah melakukan B&B ini secara bersiri, khususnya dikalangan usahawan yang bergelar jutawan menjadi target sasaran sebagai punca pencarian utamanya.

Saya amat mengkhuatiri, meskipun saya belum lagi menjadi seorang jutawan, tetapi selepas ini, siapa lagi usahawan yang bergelar Jutawan bakal menjadi mangsa oleh si Penjenayah bangsat ini....? Di Sabah, begitu hebat tersebar luas mengenai dengan cerita seekor spesis cicak dipanggil Tokek atau Pokook, mempunyai nilai harga ratusan ribu ringgit Malaysia, hinggah ke Juta ringgit Malaysia harganya, tertakluk kepada size dan berat cicak tersebut. Disitu saya dapat melihat bahawa proses jual beli berlaku akan mengakibatkan potensi sipembeli atau sipenjual besar kemungkinan menjadi mangsa B&B. Sebab transaksi pembayaran jual beli, dijalankan secara tunai. Kalau dilihat cara begini besar kemungkinan, penghujung ceritanya boleh berlaku kes B&B, yakni bunuh dan bakar.Kerana sebahagian besar Tokek ini diseludup daripada negara Fillipina. Maka dengan itu, berdasarkan kes tragedi buruk yang berlaku pada baru-baru ini, akan menjadi suatu ikhtibar kepada kita semua, khususnya para Jutawan yang ingin menggandakan keuntungan. Renung-renungkan lah sebelum terjebak.

Read more...

Empat suspek ditahan reman

>> Monday, September 13, 2010


LELAKI yang dipercayai seorang peguam bergelar Datuk (kanan) yang menjalankan amalan guaman di sebuah firma di Banting dan tiga lagi suspek kes pembunuhan jutawan kosmetik, Sosilawati Lawiya dan tiga yang lain ditahan reman di Balai Polis Bukit Jalil, Kuala Lumpur, semalam. – Utusan/Abdul Nazir Mohamed


KUALA LUMPUR 12 Sept. – Empat suspek termasuk seorang peguam bergelar Datuk ditahan reman selama tujuh hari bermula hari ini bagi membantu siasatan kes kehilangan jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya bersama tiga yang lain sejak 30 Ogos lalu.

Suspek yang berusia 41 tahun itu merupakan suspek paling dikehendaki, dibawa ke Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur pada pukul 1.40 petang dari Balai Polis Bukit Jalil di sini untuk disoal siasat.
Turut ditahan reman untuk tempoh yang sama ialah tiga lagi individu termasuk seorang yang dipercayai adiknya yang disyaki terlibat dalam kes tersebut.

Semalam misteri kehilangan jutawan kosmetik, Sosilawati, 47, dan tiga lagi lelaki sejak 30 Ogos lalu, hampir terungkai dengan tertangkapnya lapan suspek yang dipercayai terlibat dalam kes tersebut.
Mingguan Malaysia semalam melaporkan, misteri kehilangan keempat-empat mangsa itu hampir terungkai dengan tertangkapnya lapan suspek yang dipercayai terlibat dalam kes tersebut kelmarin di sekitar daerah ini.
Hasil siasatan ke atas suspek, polis mendapat maklumat bahawa kesemua mangsa sudah dibunuh dan dibakar manakala abu mayat mereka dibuang ke dalam sungai di Ladang Gadong di Banting, Selangor.
Source: Berita Harian.

Read more...

U.N. puts Congo sex attacks at more than 500

>> Thursday, September 9, 2010

By the CNN Wire Staff

September 8, 2010 -- Updated 1848 GMT (0248 HKT)
STORY HIGHLIGHTS
  • The figure is more than double the previous number
  • All women in one village may have been raped, according to some reports
  • A U.N. Daily Field Security Report cited July 30 rape
  • "The women of eastern DRC deserve better," says U.N. official
(CNN) -- U.N. officials on Tuesday put the number of rapes and other sexual attacks in eastern Congo since late July at more than 500, more than double the previous estimate.
In remarks prepared for delivery to the Security Council after returning from a fact-finding trip to the region, U.N. Assistant Secretary-General for Peacekeeping Atul Khare cited 267 rapes or other sexual attacks in the town of Uvira -- on the eastern edge of the country -- and other nearby regions of North and South Kivu, in addition to the 242 rapes that had already been reported in and near the village of Luvungi.

Among the additional cases was a report of 10 women raped by members of the Armed Forces of the Democratic Republic of Congo on August 17 and 18 in the community of Katalukulu, in Fizi territory, South Kivu, he said.
On August 17, at least 40 rapes were committed in the village of Mubi by an alleged coalition of Democratic Forces for the Liberation of Rwanda and Mayi-Mayi, a militia group active in the region, he said.
Another 13 rapes occurred in Pinga area in Chuho market, he said.
Video: U.N. hears graphic tales of Congo rapes
RELATED TOPICS
On August 26, Khare received reports of 74 cases of sexual violence -- including 21 directed at girls 7 to 15 years of age -- and six men in the village of Miki in the territory of Mwenga, he said.
The incidents occurred in July and August, he said.

Five days later, he said, 130 cases of rape were recorded in several villages in the territory of Shabunda. There were reports that in one village, "all women might have been systematically raped," he said.
Khare had gone to Congo to find out why peacekeepers said they hadn't learned about the rapes near Luvungi sooner.

The United Nations reported last week that some 242 people were raped by armed Congolese and Rwandan rebels in villages in North Kivu province between July 30 and August 3.
Attackers blocked roads and prevented villagers from reaching outside communications. Many homes were also looted and burned. Many of the victims were gang-raped by as many as six men at a time, according to the United Nations Organization Stabilization Mission in the Democratic Republic of the Congo.
The rapes were first publicly reported on August 22.
The United Nations initially said it did not learn about the attacks until August 12, when it was alerted by International Medical Corps. That group said it first told the United Nations about the rapes on August 6.
But on Tuesday, the United Nations acknowledged that it first learned of a report of rape on July 30, nearly two weeks earlier than it had previously said.

"We can confirm that the Daily Field Security Report from North Kivu on 30 July included the following: 'Today 30 July 2010 during morning hours, the locality of Mpofi (52 Km E of Walikale) passed under control of FDLR [Democratic Forces for the Liberation of Rwanda] combatants. One woman was reportedly raped and locals fled towards Walikale and Kibua. More information to be ascertained.'

"We can also confirm that, on the basis of this information, an e-mail was sent by the Office for the Coordination of Humanitarian Affairs transmitting information of the FDLR movement," it said.
The July 30 internal U.N. email was relayed to relief agencies working in the area and warned that the rebels had taken over the villages, and had already committed one instance of rape.
U.N. officials have said they will toughen efforts to stop rapes in the region.
"The women of eastern DRC deserve better," said Margot Wallstrom, a U.N. special representative for sexual violence in conflict who sent a senior member of her staff with Khare on his fact-finding mission to the region. "For them, there is no safe place. They are raped when harvesting crops; when going to market; when fetching water and firewood; when carrying their babies; when in their homes at night, among their loved ones."
She added that the rape is becoming a weapon of choice in eastern DRC. "The sad reality is that incidents of rape have become so commonplace that they do not trigger our most urgent interventions," she said.
Noting that the information about the rapes "was slow to surface," she called for the United Nations to focus on how to improve its response to such reports. "We should examine the U.N.'s response, including that of our peacekeepers on the ground, not in a spirit of self-recrimination but with a determination and resolve to do better to protect civilians in what is undoubtedly one of the most complex, vast and volatile conflict zones in the world."

She noted that some rebel leaders have been identified as having been present during the attacks and called for them to be used "as a starting point" to bring the attackers to justice. "Our policies of 'zero tolerance' cannot be backed by a reality of 'zero consequences,'" she said.

Read more...

Saintis UMS terima Anugerah Saintis Terkemuka Dunia 2010

9th September, 2010

KOTA KINABALU: Pengarah Institut Penyelidikan Marin Borneo, Universiti Malaysia Sabah (UMS) Prof Dr Saleem Mustafa diberi penghormatan dengan anugerah antarabangsa yang melayakkan beliau diiktiraf sebagai “Saintis Terkemuka Dunia 2010”.

Dalam ucapan tahniah kepada Prof Saleem, Ketua Pengarah Pusat Biografik Antarabangsa, Cambridge (England) Prof Dr Nicholas S. Law berkata bahawa Prof Saleem merupakan antara beberapa pilihan yang telah membuat sumbangan yang cukup bermakna dalam bidang mereka bagi “menimbulkan pengaruh di peringkat tempatan, kebangsaan atau antarabangsa.”
Ketika mengalu-alukan Prof Saleem, beliau memuji bahawa “kamu merupakan seorang daripada penyumbang kepada kecemerlangan. Kamu telah, melalui usaha berterusan untuk mengekalkan satu standard yang memuaskan”.

Prof Saleem akan menerima sijil penghargaan yang membawa petikan mengenai pencapaiannya ke arah “Pemuliharaan dan pengurusan ekologi sumber marin yang mampan dalam persekitaran global yang berubah” sebagai tambahan kepada pingat perak keemasan kenang-kenangan dengan tulisan yang akan menerangkan rankingnya di kalangan ‘beberapa pilihan bagi manfaat ramai’.

Ketika diminta mengulas mengenai anugerah itu, Prof Saleem berkata, “Saya berasa amat bangga menerima anugerah ini dan sudah tentu ia merupakan pengiktirafan antarabangsa bagi saintis UMS.”
“Saya akan terus berusaha untuk melakukan yang lebih baik pada masa depan,” katanya kelamrin.
Source: New Sabah Times.

Read more...

My Visitors.

About This Blog

  © Blogger templates Sunset by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP