Pembunuhan Datuk Sosilawati: Suspek Cuba Melengahkan Pembayaran.

>> Tuesday, September 21, 2010

Datuk Sosilawati Lawiya pernah meminta suspek utama kes pembunuhannya, yang juga rakan kongsi dalam pembelian tanah di Batu Feringgi, Pulau Pinang mempercepatkan bayaran hasil jualan tanah itu untuk persediaan Aidilfitri, termasuk pemberian sagu hati kepada kakitangan syarikatnya.

Mangsa dikatakan sudah lama menunggu bayaran tetapi dikatakan dilengahkan dengan alasan penjualan tanah itu masih pada peringkat mahkamah hingga menyukarkan proses tukar nama dilakukan.

Difahamkan, kira-kira seminggu sebelum kehilangannya pada 30 Ogos lalu, Sosilawati sibuk dengan urusan tanah itu dan kerap menghubungi suspek bertanyakan perkembangan bayaran selepas ia dijual kepada seorang ahli perniagaan dari Selangor.

Sumber rapat dengan Sosilawati berkata, dalam setiap perbualan dengan suspek, mangsa meminta bayarannya dipercepatkan, lebih-lebih lagi selepas mengetahui pembeli sudah membayar wang pendahuluan 10 peratus daripada harga jualan tanah berkenaan yang dikatakan mencecah RM29 juta.

Beliau memang ada melabur dalam emas... itu pelaburan jangka panjangnya. Ia tiada kaitan langsung dengan kes ini. Cerita Wati bawa jongkong emas, wang tunai RM4 juta ketika hilang di Banting, itu semua cerita karut. Beliau memang ke sana (Banting) untuk bersemuka dan berbincang dengan peguam itu berhubung urus niaga tanah di Batu Feringgi.

Wati turut memberitahu anaknya beliau ke Banting kerana ada urusan tanah. Namun, tujuan sebenar ke sana untuk mengambil bahagiannya iaitu sebahagian daripada hasil jualan tanah itu, katanya kepada Berita Harian.

Pada Mac 2008, Sosilawati bersama suspek dan dua lagi rakan kongsi mereka bergelar Datuk berkongsi modal RM2.5 juta bagi membeli sebidang tanah berharga RM25 juta di Batu Feringgi. Tahun lalu, tanah itu dijual pada harga RM29 juta dan keuntungan RM4 juta sepatutnya dikongsi keempat-empat mereka.

Ia didedahkan sendiri oleh seorang rakan kongsi terbabit sambil memaklumkan tanah itu sudah dijual kepada ahli perniagaan dari Selangor dengan wang pendahuluan 10 peratus sudah dibayar, namun proses tukar nama tidak dapat dilakukan kerana menunggu proses mahkamah.

Wati memang selalu turun naik Banting sebelum ini tetapi saya tidak pasti apa tujuannya, namun ia dipercayai mempunyai kaitan dengan urus niaga tanah, lebih-lebih lagi suspek mempunyai pejabat di sana, katanya.

Sumber juga tidak menolak kemungkinan Sosilawati sudah diberikan cek pada pertemuannya dengan suspek sebelum kehilangannya, namun tidak dapat dipastikan jumlahnya.

0 comments:


My Visitors.

About This Blog

  © Blogger templates Sunset by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP