Bekam Sunnah Rasullullah.

>> Sunday, May 22, 2011

Hadis Rasulullah S.A.W:"jika ada ubat yang dapat menyembuhkan penyakit, maka bekam juga dapat menyembuhkannya."HR Malik


Bekam adalah satu cara pengubatan yang disukai dan digalakkan oleh Rasulullah SAW untuk ummat Islam. Tujuan bekam adalah untuk mengeluarkan darah yang mengandungi toksid (racun ) yang berbahaya dari badan melalui permukaan kulit. Inilah satu cara 'detoksifikasi' yang sesuai dan selamat bagi ummat Islam

Oleh itu, kami menawarkan khidmat berbekam kepada anda semua samada di tempat kami, atau kami sendiri akan mengunjungi tempat anda bagi menawarkan perkhidmatan sebegini.

Bekam merupakan salah satu warisan perubatan Islam yang dianjurkan oleh Rasullullah s.a.w. Suatu amalan sunnah yang sering dilupakan,(lebih diambil manfaat oleh pengamal-pengamal perubatan china). Ia merupakan istilah Melayu bererti perlepasan angin dalam badan atau perlepasan darah kotor dari badan. Dalam bahasa Arab juga dikenali sebagai ‘Al-Hijamah’ bermaksud satu kaedah pembersihan darah atau angin dengan megeluarkan sisa toksik dalam badan melalui kulit secara sedutan dengan berbagai alat seperti tanduk kerbau, gading gajah, batang buloh, gelas atau yang paling moden dengan menngunakan alat vakum moden yang bersih dan suci hama.
Perawatan dengan kaedah Bekam ini memberi banyak faedah kebaikan kepada manusia sejagat, antaranya ialah:

1. Sihat tubuh badan
2. Menghilangkan keletihan dan penat badan
3. Mengimbagi daya tahan badan
4. Buang angin dalam kepala khusunya sakit kepala
5. Buang darah – buang toksik darah
6. Sakit urat
7. lemah-lemah otot dan lain-lain lagi
                                                  
Sumber : http://bekam.xaper.com/index.html
Dan untuk lebih meyakinkan, berikut merupakan dalil-dalil dari hadith. Fakta harus disertakan dengan bukti- fact and figures.=)

Pesakit yang menderita dengan penyakit Sinus atau Resdung ; dengan kaedah perubatan Islam, yakni Berbekam Sunnah, dapat membantu untuk merawat kearah penyembuhan.

Demikian juga dengan pesakit yang menderita dengan sakit migran atau sering terasa sakit kepala. Dengan cara perubatan bekam, dapat menyembuhkan penyakit yang dialami oleh sipesakit. 


Kepada sesiapa yang ingin mendapatkan perkhidmatan "Bekam Sunnah" karena mengidap beberapa penyakit seperti yang tertera diatas, sila kunjungi premis kami yang beralamat seperti berikut;

ED.R. Root Reflexiology & Cupping Therapy Centre,
Lot.9, Borneon Complex. Keningau. Sabah.
HP: 01110610036 / 014-2016135.        -  Mohd. Redzwan. 

0 comments:


My Visitors.

About This Blog

  © Blogger templates Sunset by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP