JENAYAH WARGA NIGERIA BERLELUASA

>> Monday, January 14, 2013


Jenayah melibatkan warga Afrika khususnya dari Nigeria bukan masalah baru, sebaliknya ia mula dikesan sejak tahun 80-an terutamanya di negara maju seperti Amerika Syarikat (AS).

Menurut laman web rasmi Biro Siasatan Persekutuan (FBI), pihaknya mengkategorikan jenayah melibatkan warga Nigeria sebagai jenayah terancang yang perlu diberi perhatian.
Malah, ancaman itu memaksa biro tersebut menubuhkan jabatan baru, khusus memerangi jenayah yang dilakukan warga Afrika terutamanya Nigeria.

Bermula dengan penipuan skim yang dinamakan surat 4-1-9, warga Nigeria turut dikesan aktif dalam jenayah penipuan kewangan dan dadah.

Dalam penipuan kewangan, FBI mendedahkan AS terpaksa menanggung kerugian sekitar AS$1 bilion (RM3.06 bilion) ke AS$2 bilion setahun.

Antara penipuan lain yang dikesan ialah insurans, penjagaan kesihatan, bank, cek, kad kredit, dokumen kerajaan dan membangunkan identiti palsu termasuk di Internet. Jesteru itu para warga Malaysia yang sering melayari dilaman sosial seperti facebook, tagged, harus berhati-hati untuk menangani segala tipu helah serta taktik  mereka, apabila mendekati awam sebagai mangsa mereka melalui internet.

Selain di AS, siasatan FBI juga mengesan kumpulan warga Nigeria aktif melakukan jenayah sama di 80 buah negara lain.

Pada masa sama, kumpulan berkenaan yang digelar perusahaan jenayah Nigeria dipercayai mengumpul dana hasil jenayah penipuan dan dadah untuk membuka 'cawangan' baru di negara lain.

sumber - http://www.fbi.gov/about-us/investigate/organizedcrime/african
habis

0 comments:


My Visitors.

About This Blog

  © Blogger templates Sunset by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP